Kategorier
GROW magazine - vol 11 - Tema: Kommunikation - GROW magazine
en nättidning för coacher och dig intresserad av personlig utveckling
coaching, coachning, coacher, coach, profession, professionell, livsstil, personlig utveckling, växa, utvecklas, mål
19401
post-template-default,single,single-post,postid-19401,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
REDAKTÖREN BLOGGAR

GROW magazine – vol 11 – Tema: Kommunikation

Omslag GROW magazine vol 11 Tema: Kommunikation

GROW magazine – vol 11 – Tema: Kommunikation

DET VAR RÖSTEN …

Jag satt på ett möte. En kollega (kvinnlig) gjorde en presentation av ett projekt hon arbetade med. Det var en bra presentation, intressant och hon var engagerad vilket märktes tydligt både av det hon sa och hur hon uttryckte sig. Efteråt blev det kaffepaus och jag hamnade bredvid en av mina andra kollegor (manlig).

– Intressant projekt E.L. jobbar med, tycker du inte?, sa jag. Särskilt det hon sa om de pedagogiska fördelarna av att … . Längre kom jag inte.

– Goda kanelbullar det här, sa kollegan (den manliga).

– … jaa, javisst, men tycker du inte att E.L.’s förslag om att …. Kollegan (den manliga) ställde ner kaffekoppen på bordet.

– Men det här kaffet går inte att dricka. Blask! Jag fortsatte:

– Visst, men vad tycker du om hennes förslag?

Min kollega tittade på mig.

– Vilket förslag??

Det visade sig att han inte hade någon som helst aning om vad jag talade om. Han hade inte lyssnat på presentationen. När jag frågade varför sa han att han inte klarade av den kvinnliga kollegans röst. Han tyckte att hon skrek. Det tyckte inte jag. På grund av hennes röst, eller röstläge som gick upp någon oktav när hon blev engagerad, hade han kopplat bort. Slutat lyssna. Stängt av och tappat intresset för det hon sa, själva innehållet i hennes presentation.
Jag fick mig en tankeställare. Vi hade uppfattat vår kvinnliga kollega på helt olika sätt …

Rösten, eller vårt röstläge och vårt sätt att föra fram det vi vill säga, sägs utgöra närmare 40% av det vi vill uppnå när vi kommunicerar verbalt. Kroppsspråket sägs vara ändå viktigare, motsvarande omkring 55%. Och den ynka resten, mellan 5-7%, är våra ord, innehållet i det vi säger. Våra chanser att nå fram i vår kommunikation bara genom våra ord är alltså ganska så små om detta stämmer – om vår röst utmanar eller inte bär och vårt kroppsspråk uppfattas som negativt eller distraherande. Å andra sidan är vi olika. Vi tolkar och uppfattar situationer olika beroende på en mängd olika saker och vi tar till oss information och kommunicerar olika – verbalt som icke-verbalt.

Lena Sobel, MSc, coach och ledarskapskonsult, beskriver Clean Language, ett metod att nå ren kommunikation i mötet med andra och då inte bara som coacher utan i alla sammanhang där vi kommunicerar.

Men vi kommunicerar inte bara med andra utan också med oss själva vilket kan påverka oss både positivt som negativt, något som Lars-Eric Uneståhl, fil dr i psykologi och grundare av Skandinaviska Ledarhögskolan, tar upp i sin artikel om Självkommunikation. Coacherna Merja Niemi och Monica Wadsworth beskriver berättelsens kraft i vår kommunikation genom Storycatching, VD-coachen Anna Eriksson reflekterar över hur vi andvänder vårt språk, Charlie Norrman, illustratör och grafisk formgivare, ställer i sin artikel frågor om vad en bild kan kommunicera och coachen Johanna Nilsson utmanar oss att vara tysta för nej, vi behöver inte fylla varje paus eller tystnad med ord eller andra ljud. Det är i tystnaden mycket händer.

Kommunikation är minst sagt ett stort område och vi hoppas att detta nummer av GROW magazine inspirerar till kommunikation – till en god sådan!

“God kommunikation är lika stimulerande som svart kaffe, och det är precis lika svårt att somna efteråt.” / Anne Morrow Lindbergh

 

Lena W ♥

 

GROW magazine vol 11, Tema: Kommunikation kan du läsa – här!

Tags: